Chiński Nowy Rok

Opowieści z supermarketu chyba staną się już stałą częścią naszych opowieści z Chin. Coś w tym jest, że marketingowcy potrafią zagrać na najgłębszych strunach duszy człowieka i odwołać się do najlepszych elementów kultury. Niedawno pisaliśmy o Świętach Bożego Narodzenia, kasjerkach w strojach mikołajów, kolędach, etc. Teraz jak w mgnieniu oka zmienił się wystrój, choć nie nastrój. Nastrój nadal jest świąteczny, ale tym razem z wystrojem Chińskiego Nowego Roku, zwanego też Świętem Wiosny.
Pozdawaliśmy już egzaminy z j. chińskiego, poszło nam całkiem dobrze. Teraz czekamy na wyniki i między czasie poszliśmy zrobić zakupy tuż przed wyjazdem. Buty, chińskie zupki na drogę, antykomary. Myśleliśmy, że już po Świętach, a tutaj widzimy że wręcz przeciwnie, "prawdziwe święta" dopiero zbliżają się wielkimi krokami. W tym roku Wigilia Nowego Roku przypada na 26 stycznia. I faktycznie jest to Wigilia, w naszym rozumieniu tego słowa - najważniejsza jest rodzinna kolacja, spotkanie się rodziny, która często jedzie na tą okazję przez całe Chiny. Nasz znajomy np. w pociągu spędzi 32 godziny!
Wchodząc dalej do supermarketu widzimy, że stroje mikołajów zastąpiły tradycyjne chińskie ubrania. Zamiast choinek i bombek są znaki szczęścia fu oraz maskotki "krówki/bawoły". Widzimy jak jakaś wyraźnie biedniejsza Chinka wybiera droższe świecidełka - pierwsza reakcja, po co wydawać tyle pieniędzy, żeby tylko powiesić sobie ozdobę na drzwiach. Za tyle pieniędzy można jeść kilka dni. Ale czy i u nas, w Polsce, nie wysupłalibyśmy ostatnich zaskórniaków, żeby tylko mieć choinkę?

Później zrozumieliśmy też inny chiński zwyczaj - w grudniu, Chińczycy też kupowali choinki, mikołajów, "zbędne" ozdóbki. Denerwowało nas to, bo w większości nie wiedzieli do czego to służy, tylko im się coś podobało. Tak jak nasz znajomy, wiesza dla ozdoby różaniec nad łóżkiem. Ale i tym razem, my pobiegliśmy na stoiska z chińskimi świecidełkami i zakupiliśmy ich cały zapas. Są faktycznie wyjątkowe, dwuwiersze 对联 duilian, kartki noworoczne, czerwone koperty - wszystko misternie wykonane, idealnie odwołujące się do kultury chińskiej.
Tak to więc zbliżają się następne święta, ale nas w tym czasie już nie będzie w Chinach. Piątek, pojutrze mamy samolot o 14:10 i o 19:10 jesteśmy 3600 km dalej w Kuala Lumpur. Święto Wiosny zapewne będziemy witać gdzieś w pobliżu granicy Malezyjsko-Tajlandzkiej.